Saturday, July 25, 2009

sarinah's big day

24 julai 2009, jumaat, selepas asar.. sarinah, sahabat baik aku sejak dibangku sekolah telah selamat menjadi isteri kepada mohd fitri sulaiman, sepupu aku. ahaks, buat aku tergelak!!.. mereka melalui tempoh percintaan semasa bertunang dan kini diteruskan selepas perkahwinan.. ahaks, bikin aku tersenyum sendiri...



ini, aku bergambar dengan sarinah semasa dia bertunang. bila ingat2 balik masa tunang buat aku ketawa jek. mau taknye, aku tolong sepupu aku sediakan hantaran tunang, katanya nak warna biru. bila aku sampai di rumah sarinah aku tengok hantaran sarinah kepada lelaki juga biru!!..aik, apa ni?? silap faham ke atau nk kata sehati sejiwa. deme lum bercinta lagi masa ni... ehehehe, satu lagi.. semasa hari pertunangan tu, aku jadi pihak perempuan!... sepatutnya aku jadi pihak lelaki (sepupu aku tu lelaki kan.sepatutnya aku ikut rombongan deme), tup2, aku kena jadi peneman/pengapit sarinah!.. wahahaha... masa nak sarungkan cincin, aku gelak besar. mana taknya, mak sedara aku yg sarungkan boleh main gelak2 lagi.. ekekekeke... memang kelakar aksi ni.

tapi, bila hari perkahwinan sarinah sampai.... aku pula tiada di sisi sarinah utk menemani.. aku di sarawak.. aku termenung di sini. aku kesian pada sarinah sbb, sepatutnya kami dah berjanji utk aku berada disampingnya sepanjang hari besar dia. maklum la, aku aje jadi jambatan dia utk mengenal/ benteng dgn ahli keluarga besar aku.. jadi, bila aku ada, sarinah jadi lega. aku mahu legakan hati kawan aku. aku tak mahu takutkan dia.. aku betul2 tak dapat sambut sarinah. sedih aku.

sedih sebenarnya walaupun dalam pada masa yg sama aku gembira. gembira sbb kawinn jugak kawan baik aku sorang niiii... memang aku nak sangat dia kawin, sbb dia nice, gentle, dia marah aku lembut2..and so on. susah nk aku gambarkan. sedih, sbb.. tatau la. aku tak dapat agak kalau zila kawin lepas ni.. mcm mana pulak keadaan aku kalau zila kawin.. zila pun dah x lama lagi tu..

bila ingat balik, masa zaman sekolah dulu aku selalu duduk sebelah sarinah, kecuali ada satu tahun tu aku duduk tempat lain (sbb telinga aku terbakar dengan budak laki yg sedap2 mengata aku. kebiasaannya setiap tahun aku duduk baris kedua di belakang budak laki, bersama2 sarinah. tiba ada satu tahun tu, sorang budak laki kata aku nk mengurat budak laki kat depan meja aku. perghhh, terbakarrr gila aku dibuatnya, terus aku pindah belakang. aku dah tak hirau sarinah yg merayu aku duduk dan temankan dia di baris kedua tu.. tapi, the next year budak laki tu tak berani nk mengata aku, dan aku duduk semula dibarisan 'wajib' aku tu. takde orang yg duduk ditempat kami tu masalahnya. itu sebab le aku kena duduk jugak tempat aku tu. bila masuk form 5, aku duduk belakang jugak, sarinah duduk dibaris kedua. tapi, bila budak laki usik sarinah aku cepat2 lari dapatkan sarinah. tak jadi budak laki nk kacau. tahu jelah mulut aku riuh!.. ahaks..

ada satu adegan masa sekolah, tak ingat form bila masa tu.. sarinah terperanjat bila dia tahu aku anak buah ustaz sulaiman daud (pak sedara aku yg kini jadi bapa mertua sarinah..ehehehehe), aku tak pernah beritahu dia, dia cuma tahu sendiri. aku tanya kenapa pulak? ko nak kan anaknya ke? ahaks, masa tu mulut aku cakap lepas jek. tak sangka pulak rupanya, masin mulut aku ketika itu.. akhirnya betul2 anak ustaz sulaiman kahwin dgn sarinah. ahaks... memang bikin aku senyum jela sarinah ni!!....

semoga ko berbahagia, sarinah.. aku doakan ko dilindungi Allah selalu dan ceria2.. ada masalah datang jumpa aku. insyaAllah, aku akan cuba setelkan. dun wori my dear.. i still ur fren as before.

No comments: