Saturday, July 26, 2008

kalau ameer ada terbaca di sini...

ok, sebelum tu.. sori, post yg lepas; tajuklain, kandungannya lain.. tp takpela ek.

ok, setelah lama tak buka blog dan baca blog, baru hari ni berkesempatan... aku pun tengok ameer punya blog.. utk ameer...

mula2 buka blog ameer, em... rasa mcm lain.. oh, rupanya background dah BERTUKARR!!! serasanya kita ada komen kat post ameer sebelum ni pasal hal ni.. kecil hati ke? maafkan saya ye. sy niat bergurau aje. tiada niat apa2 tersirat mahupun tersurat.

memandangkan blog ameer saya tak dapat cari post comment di mana letaknya, so saya komen di sini ajelah. harap2nya ameer terserempak la di sini.

em, kalau ameer berdepan dengan kes kematian sekang ni, saya pulak berdepan dengan kes orang luar (bukan warga tempatan) yg mahu menetap di negara ini seterusnya kes akidah. kes kematian memang mengharukan lebih2 lagi kepada yg dapat menginsafi diri dengan melihat kematian tersebut. bukan semua orang dapat berlaku begitu pada diri masing2.

pada simma ameer, bersyukurlah mama ameer dapat mejaga simma ameer sehingga ke akhir hayat. bukan mudah pengorbanan si anak utk jaga ibu bapanya sehingga saat akhir.. tapi, bagaimanakah kita nanti? adakah kita sebagai anak mampu menjejaki sebagaimana ibu bapa kita lakukan terhadap emak dan ayah mereka? saya sendiri melihat abah saya berulang alik dari melaka ke batu pahat setiap minggu dan setiap kali dapat emergency call dari kampung semasa nenek sebelah abah sakit. sakit tua nenek saya lama. dengan keadaan khidmat diri yg perlu orang uruskan, solatnya lagi (selalu telinga nenek saya terdengar2 azan sebelum waktu masuk). dengan keadaan anak yg lain tidak mahu menjaga kecuali anak yg tertentu sahaja (kerana sebab2 tertentu anak2 jadi begitu)... saya sedih melihat! sehingga ke saat nafasnya terakhir, saya bersyukur sangat nenek saya pergi jua akhirnya (sebabnya ameer, sya sendiri tak tahan melihat tanggungan nenek saya pada masa itu.. begitu pedih, begitu sakitt).. saya tak mahu tahu apa yg dia lakukan masa mudanya, biarlah dilipatan sejarah. alhamdulillah, anak2 yg menjaga nenek saya semuanya dapat melihat sendiri nenek sya menutup mata. saya berdoa, biarlah apa yg dilihat ini semuanya akan jadi pengajaran pada anak2 nya yg lain dan cucunya yg lain..

ok, berkenaan dengan adil!.. ahaks... 17 fail pd ameer, 17 fail lg pd kawan ameer... ehehehehe.. kalau dah lawyer tu,lawyer jugak laaa... perkataan adil tu takkan lepass!... ahakss... saya jugak suka gunakan perkataan adil. cuma menjadi kemusykilan saya, saya suka ckp kat adik2 saya, mesti adil...., adil itu, adil ini... adakah sebab saya anak sulung maka saya memandang semuanya mesti adil? atau mmg saya punya sikap sendiri yg berbentuk begitu?

segala2 yg berlaku... kita perlu bersyukur.. kita kena belajar.. kita kena memandang step backward and step forward.. supaya segalanya tidak akan menggelincirkan kita dari landasan hidup yg sepatutnya. kepada ameer, pilihlah 'kawan' yg tidak menjarakkan hubungan ameer dengan mama ameer.. itu paling penting.. percayalah!sebabnya, sedikit tercalar hati ibu, seluruh perkara yg kita buat segalanya tidak menjadi. kita berjaya hari ini berkat doa ibu, itu yg kita sbg anak selalu tidak tahu. jadi, jagailah hati mama ameer. (tapi kalau dah ada 'calonnya', apa lagi yg mampu den kato...terima seadanya. ehehhehe).

akhir sekali, meer. doakan saya dapat tamatkan stadi.. doakan saya murah rezeki.... terima kasih kawan..

1 comment:

Bakal Peguam said...

Assalamualaikum sahabat. Apa khabar?